0

Amikor valaki szabadúszóként szeretne munkát vállalni, akkor felvetődik a kérdés, hogy mik a lehetőségek munkatapasztalat nélkül.

Az első ügyfél megszerzése problémásnak tűnhet, akár webfejlesztő, webdesigner vagy más jellegű munkáról van szó.

Majdnem mindenki találkozott már azzal a paradoxonnal, hogy kezdőként munkát keresett, de nem talált, mert a munkához feltétel volt a szakmai tapasztalat.

Állíts össze egy személyes portfolió weboldalt!

 
Szinte említeni sem kell, hogy egy szuper portfolió összeállítása a legjobb módja annak, hogy egy webfejlesztő bemutassa a szakmai tudását. Ha valaki azt akarja, hogy komolyan vegyék, mint szabadúszót, a következőkre lesz szüksége:

• prezentálni kell a szakmai tudását;
• ki kell emelni a releváns szakmai tapasztalatait;
• be kell mutatnia magát;
• fel kell tüntetni az elérhetőségeit, hogy a leendő ügyfelek könnyedén el tudják érni.

Ezen kívül egy tetszetős portfolió sokat tud segíteni, abban, hogy képet adjon a szakmai tudásról, hogyha valakinek még nincsen szakmai tapasztalata.

A portfolió célja felkelteni a leendő ügyfelek érdeklődését és meggyőzni őket arról, hogy rendelkezel azzal a szakmai tudással, amire szükségük van. Mielőtt valaki új projekt megbízások után nézne, érdemes rászánni az időt arra, hogy eldöntse, hogy milyen tartalmakat és hogyan lehet a legjobban bemutatni a portfolióval.

Ha elkészült a portfolió weboldal, akkor a linkjét praktikus feltüntetni az e-mail aláírásban és a közösségi média profilokban.

Az első projektek kiválasztása

Kezdetben tanácsos inkább ingyenes vagy alacsonyabb díjazású munkák után nézni, és nem a legjobban fizető állásokban reménykedni, mert azok inkább a több szakmai tapasztalattal rendelkezők számára vannak meghirdetve.

A pályakezdőnek érdemes először arra fókuszálniuk, hogy ismertséget és értékes szakmai tapasztalatokat szerezzenek, amelyek alapját képezheti az előző pontban említett portfóliónak is.

Nem szabad megijedni ezektől a lehetőségektől, mert néha magas színvonalú munkákat is meghirdetnek díjazás nélkül. Cserébe, ezek nagyon jó lehetőségek arra, hogy valaki ismertséget és tapasztalatot szerezzen, amelyek még a magas fizetésnél is fontosabbak.

A lényeg, hogy olyan ügyfelektől vállalj ingyenes vagy alacsony díjazású munkát, akiknek a projektjeit valóban érdemes belefoglalni a portfoliódba. Ennek ellenére az, hogy valakinek nincsen szakmai tapasztalata, nem azt jelenti, hogy minden lehetséges munkát el kell vállalnia. Nem célravezető alacsony színvonalú és alacsony díjazású munkákat elvállalni, hogyha azok nem előnyösek szakmai szempontból.

Regisztráld magad a szabadúszók számára létrehozott portálokon

Az elsődleges cél a jó hírnév megalapozása: magas minőségű munkákat elkészíteni alacsony munkadíjazásért.

Miután elkészült egy projekt, érdemes visszajelzést kérni az ügyfelektől, így hasznos tapasztalatokat lehet gyűjteni, ráadásul bővül az ajánlások száma. Először senki sem keres sokat, a magasabb díjazású munkákra akkor lehet számítani, ha már kialakult egy stabil ügyfélkör.

Sokféle szabadúszóknak szánt platform van, de mindegyiknek egy kicsit más a célja. Néhány weboldal inkább a webdesign projektekre fókuszál, míg mások inkább a webfejlesztés portfoliókat kereső ügyfelekre specializálódtak.

Érdemes megkérdezni más szabadúszókat vagy Facebook szakmai csoportokban érdeklődni, hogy tudnak-e ajánlani hasznos szakmai platformokat. Soha nem szabad olyan weboldalakat használni, amelyek azelőtt kérnek pénzügyi információkat (például bankszámla adatokat) mielőtt regisztráltál volna és elfogadtad volna a felhasználási és adatkezelési feltételeket.

Praktikus nézegetni a meghirdetett munkákat és a többi szabadúszó által kiszabott árakat ezeken a platformokon. Figyelmesnek kell lenni, mert előfordulhatnak olyan platformok is, amelyek nem legálisak és kétes ügyleteket folytatnak.

Precízen kell kitölteni a felhasználói profilt és ellenőrizni, hogy a weblaphoz és a portfolióhoz tartozó link hibátlan és működik. Ezen kívül tanácsos egy jól beállított profilképet feltölteni, mert az ügyfelek gyakrabban választják azokat a szabadúszókat, akiknél személyhez tudják kötni a szakmai adatokat. A macskás jópofa profil képek itt nem feltétlenül előnyösek.

Cégek esetében tanácsos közvetlenül felvenni a kapcsolatot

Furcsának tűnhet felhívni őket vagy e-mailt küldeni nekik előzetes kontakt nélkül, de ha ez megfelelő módon történik, akkor van esély rá, hogy munkát ajánlanak.

Az ügynökségek viszont mindig keresnek szabadúszókat, így őket érdemes megkeresni, hogy van-e valami ajánlatuk. Ha először helyi ügynökségeket keresel, akkor fel lehet ajánlani személyes találkozót is.

Az nem jó megoldás, ha ugyanazt a szöveget másolod be minden leendő ügyfélnek küldött e-mailbe, mindig át kell alakítani egy kicsit, hogy az az adott ügyfélre specifikus legyen. Érdemes megkeresni azt a személyt, aki a szabadúszókkal foglalkozik és személyesen neki küldeni a bemutatkozásodat.

A bemutatkozó e-mailben legyen csatolva életrajz, néhány szemléltetés az eddigi munkákról és érdemes valamilyen különleges felajánlást is belefoglalni, mint például az alacsony kezdő díjazást. Tanácsos feljegyezni, hogy kivel, mikor és milyen felajánlással történt meg a kapcsolatfelvétel, mert elég kellemetlen, ha valakinek korábban már írtál, de nem emlékszel rájuk.

Ezen kívül ajánlott ellenőrizni azt is, hogy jogosult vagy-e felvenni a kapcsolatot az adott személlyel és a bemutatkozás megfelel-e a GDPR-nak.

Természetesen nem csak ügynökségek keresnek szabadúszókat, ha van valamilyen kiszemelt cég, akkor mindenképpen érdemes őket közvetlenül megkeresni. Ne maradjon ki a „dicséret”, hogy miért ők a legjobbak, ez imponálhat a kiválasztott cégnek.

Tegyél ajánlatot projektekre!

Ha meg van a szakmai tudásodhoz illő kiválasztott projekt, akkor el kell juttatni a jelentkezésed és az ajánlatod az ügyfeleknek. Az ügyfelek átnézik ezeket a beérkezett ajánlatokat és a felveszik a kapcsolatot azokkal a szabadúszókkal, akikkel dolgozni szeretnének.

Attól függetlenül, hogy milyen szakmában keresel munkát, a kiküldött ajánlatoknak mindig személyesnek kell lenniük és meg kell mutatni, hogy a szakmai tudásod éppen megfelelő az adott projekthez.

Erre jó módszer lehet név szerint, konkrétan hivatkozni eddigi ügyfelekre és projektetekre és részletezni azokat a munkákat, amelyek hasonlóak voltak szakmailag.

Az eddigi projekteket úgyis be lehet mutatni, hogy a szakmai weboldaladhoz és portfolióhoz hozzáférést biztosító linkeket is megjelenítesz a pályázatban.

Ha az ügyfél elfogadta a jelentkezést és az árajánlatot, egyből el is lehet kezdeni a munkát.

Szakmai kapcsolat más szabadúszókkal

A szakmabeliek nem feltétlenül vetélytársak, hanem egyszerűen egy szakmai közösség tagjai. Első lépésként be kell mutatni magadat. Ha ez megtörtént, akkor kezdetként jó lehetőség az elfoglaltabb szabadúszóktól átvállalni olyan munkát, amit ők már nem tudnak megcsinálni.

Számos kapcsolatépítő esemény van online és személyesen is. Ez nagyon jó lehetőség arra, hogy valaki szakmabeliekkel találkozzon és felhívja a figyelmüket arra, hogy milyen segítséget tud felajánlani vagy milyen munkát tud átvállalni tőlük.

Hol lehet megtalálni őket? A közösségi média platformokon, kapcsolatépítő eseményeken, szakmai szervezetekben és szövetségekben. Érdemes fenntartani a kapcsolatot szaktársakkal és régebbi munkatársakkal, akik ugyanabban a szakmában vállalnak szabadúszóként munkákat.

Sikeres, a szakmában dolgozó szabadúszóktól sokat lehet tanulni, ők ismerik a szakma csínját-bínját. Egy rövid e-maillel érdemes megpróbálni a kapcsolatfelvételt, így fel lehet tenni célzott kérdéseket, amiből látszik, hogy nem munkát akar valaki minden áron, hanem tanulni tőlük.

Íme néhány tanfolyam, amelyből érdemes válogatnod érettségi után

Previous article

5+1 TIPP, hogy mire is jó karantén ideje alatt az otthonmaradós időszak?

Next article

You may also like

Comments

Comments are closed.

More in Hobbi